Monday 27 August 2012

Review Filem SAM (Saya Amat Mencintaimu) WAKAKA

Hebat dan sungguh mengagumkan. Itulah dia dua perkataan yang mampu saya ungkapkan untuk filem ini selepas selesai menontonnya di pawagam malam semalam (Sneak Preview).

Sebelum ini saya memang ada menonton filem-filem pendek arahan Syafiq Yusof yang dimuat naik pada channel Youtube beliau. Tetapi filem-filem pendek itu masih belum menunjukkan kredibiliti, kemampuan dan kreativiti sebenar beliau, dan itulah yang ditunjukkan dalam filem pertama arahan beliau iaitu SAM (Saya Amat Mencintaimu).

Kalau dilihat dari tajuk terasa seperti (What??). Sebaik saja filem bermula, kelibat kanak-kanak sedang menguis pasir dipaparkan. Sebentar kemudian Sam (Shaheizy Sam), memulakan monolog penceritaan kehidupannya. Pada waktu itu saya masih belum dapat merasakan bahang genre filem ini iaitu pycho thriller. Faham-faham sajalah, ia dimulai dengan watak Sam yang kelakar, dan romantik (apabila bertemu dengan Lisa, lakonan Lisa Surihani).



Tetapi sebaik sahaja Haikal (Azad Jasmin) muncul dan mengganggu Lisa, segalanya berubah. Debaran 

No comments:

Post a Comment